Nonpaletti
Image default
Onderwijs

Waarom een cultureel zelfportret maken zo waardevol is

Het cultureel zelfportret

Het is alweer een aantal jaren een vast onderdeel van het vak CKV: het maken van een cultureel zelfportret. Maar wat is het precies en waarom is het zo waardevol voor het kunst- en cultuuronderwijs? Dat lees je in dit artikel.

Wat is een cultureel zelfportret precies?

Eigenlijk is het cultureel zelfportret een soort portfolio. Leerlingen reflecteren op verschillende momenten in hun schooltijd op hoe zij zich ontwikkelen in relatie tot kunst en cultuur en geven dat vorm. Maar het cultureel zelfportret is veel meer dan een verzamelmap met documentatie!

Vorm

Wat je in het cultureel zelfportret van leerlingen vindt, verschilt dus niet alleen inhoudelijk van leerling tot leerling. Je kunt als docent ook veel verschillende vormen aanbieden om het cultureel zelfportret gestalte te geven. Om uiteindelijk tot een bonte verzameling van blogs, vlogs, reflectiegesprekken, leervragen en verslagen van culturele bezoeken en projecten te komen. Het leukste is natuurlijk om die verslagen zelf óók in een creatieve vorm te gieten.

Een verzameling momenten

Uiteindelijk is een cultureel zelfportret dus een verzameling momenten. Een tijdsdocument waarin leerlingen vastleggen wie ze zijn en welke betekenis hun ervaringen met kunst en cultuur voor hen hebben op dat specifieke moment in hun ontwikkeling.

Inzicht in de ontwikkeling

Doordat leerlingen steeds nieuwe momenten en reflecties toevoegen, biedt het culturele zelfportret een waardevolle kijk op hun ontwikkeling. Dit biedt een hoop inzicht aan de docent, maar ook aan de leerling zelf! Het mooiste is natuurlijk als de leerling terugkijkend geïnspireerd wordt door wat hij of zij allemaal al bereikt heeft en zich geprikkeld voelt om steeds weer nieuwe stappen te bepalen. Dat is het moment dat groei niet langer een onbewust, maar een bewust proces is.

Meer diepgang

Doordat leerlingen meer inzicht krijgen in hun eigen ontwikkeling en in de dingen die ze willen leren, krijgen de CKV-activiteiten als vanzelf meer diepgang. Leerlingen nemen hun eigen leervragen en ontwikkeldoelen nu immers in hun achterhoofd mee naar de les. Zo kan dezelfde les een heel verschillende leerervaring bieden aan verschillende leerlingen. Namelijk: precies de leerervaring die zij op dat moment nodig hebben! En dat is natuurlijk ontzettend waardevol.

https://www.kleinkunstig.nl